COVID-19 media reporting in
Taiwan: A proxy war over foreign
relations?

In the months following the global outbreak of COVID-19, the Taiwan government’s
handling of the crisis has been widely reported in the international media as
exemplary.

Foreign media have commended the Taiwan government for what is regarded as its
success in halting the spread of the virus. Taiwan’s official figures show less than
500 confirmed cases and less than 10 deaths as of mid-August, a very low number
given its population of almost 24-million and close geographical proximity to the
Chinese mainland (although testing rates are low).

However, within Taiwan, media commentary on the Taiwan government’s handling
of the crisis has been far more varied.

Some media has reported on the topic in a way that has served to elevate the
competency of the recently re-elected Tsai Ing-wen government and emphasise the
benefits of its handling of the crisis for Taiwan’s relations with the US and
Europe—most notably, Formosa TV, Sanlih E-Television (SET TV) News, Liberty
Times and Next TV.

In contrast, other media outlets have largely deflected attention from the
government’s successes by focusing more on how its management of the crisis has
harmed relations with China. This section of the media includes TVBS News, China
Times, Chung T’ien Television (CTi) News, China Television (CTV) News and Taiwan
Television (TTV) News.

These differences are bound up with political tensions within Taiwan over its
political future and its relationship with China.

The two sides of the Taiwan Strait have been in a complex state of confrontation
since the end of the Chinese Civil War in 1949. This war pitted the Kuomintang
against the Chinese Communist Party and resulted in the relocation of the Republic
of China government under the Kuomintang to Taiwan. In contemporary Taiwan,
there are marked differences over whether it should seek independence, or


https://melbourneasiareview.edu.au/covid-19-media-reporting-in-taiwan-a-proxy-war-over-foreign-relations/
https://melbourneasiareview.edu.au/covid-19-media-reporting-in-taiwan-a-proxy-war-over-foreign-relations/
https://melbourneasiareview.edu.au/covid-19-media-reporting-in-taiwan-a-proxy-war-over-foreign-relations/
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/taiwan-beat-covid-19-and-won-friends-at-the-who-its-still-fighting-for-a-seat-at-the-table/2020/05/15/d924b082-9025-11ea-9322-a29e75effc93_story.html
https://www.cnbc.com/2020/07/15/how-taiwan-beat-the-coronavirus.html
https://www.nytimes.com/2020/04/22/world/asia/coronavirus-china-taiwan.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-52661181
https://www.cdc.gov.tw/en/Disease/SubIndex/
https://www.cdc.gov.tw/en/Disease/SubIndex/

reintegration with China in line with the notion of a united China. Media reporting in
Taiwan on COVID-19 has reflected these differences.

“Taiwan can help, and Taiwan is helping”

The former section of the media—that is, the media most favourably disposed
towards the government’s handling of the pandemic—has portrayed the government
as heroic in the face of a global disaster, emphasised its contribution to the
management of the disaster, and promoted the idea that Taiwan is the “world’s
safest country”.

The Taiwan government has claimed to have the best pandemic response worldwide
and emphasised the way this has benefited Taiwan’s foreign relations, particularly
with the US and European Union countries. Supporting this stance, large sections of
Taiwan’s media have widely publicised the slogan “Taiwan can help, and Taiwan is
helping”, devised by a set of campaigners seeking to promote a positive image of
Taiwan on the international stage, and adopted by the government itself. It seems
likely that the government has encouraged use of this slogan within foreign affairs
circles and the media.

This section of the media has also praised the Taiwan government for its so-called
“mask diplomacy”, a diplomatic gesture launched by the Tsai government in early
April in which it sent large numbers of surgical masks to the United States,
European nations, and other countries badly hit by the virus. An example is Formosa
TV’s reporting on positive comments regarding future cooperation with the United
States made by Taiwan’s Ministry of Foreign Affairs Spokesperson Joanne Ou, after
the US Secretary of State Mike Pompeo thanked Taiwan for the masks and
recognised Taiwan as a “real friend”. Formosa TV gave her comments substantial
airtime in contrast to many other sections of the TV media.

In the same week, Liberty Times, a daily Taiwanese broadsheet newspaper,
recognised the potential for Taiwan to become an internationally recognised mask
producer that could have flow-on effects for diplomacy—a unique “Taiwan model”
which would extend beyond just sending out masks to include collaborating with
European countries on the development of vaccines and acting as a responsible
global citizen.

In drawing attention to the government’s achievements in handling the pandemic
and building close foreign relations with the US and Europe, this section of the


https://www.youtube.com/watch?v=4k_eJQdcFH4
https://www.youtube.com/watch?v=4k_eJQdcFH4
https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/3133736
https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/3133736
https://tw.news.yahoo.com/%E9%99%B3%E5%BB%BA%E4%BB%81-%E5%8F%B0%E7%81%A3%E5%8F%AF%E4%BB%A5%E5%B9%AB%E5%BF%99-%E8%80%8C%E4%B8%94%E6%AD%A3%E5%9C%A8%E5%B9%AB%E5%BF%99-025516507.html
https://covid19.mohw.gov.tw/en/cp-4789-53866-206.html
https://covid19.mohw.gov.tw/en/cp-4789-53866-206.html
https://taiwancanhelp.us/
https://taiwancanhelp.us/
https://youtu.be/eBltUE7DdUk
https://youtu.be/eBltUE7DdUk
https://twitter.com/SecPompeo/status/1247990657328742401?s=20
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3900203
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3900203

media has often portrayed China in a negative light. Liberty Times’ reporting on
Taiwan’s “mask diplomacy”, for instance, implied that its model is very different to
that adopted by the Chinese government, the latter being mainly concerned with
promoting China as a major world power.

Similarly, some media outlets have criticised the Chinese Communist Party’s Taiwan
Affairs Office for significantly delaying the evacuation of Taiwan nationals from
Wuhan in early February, despite the Taiwan government’s efforts to secure their
early repatriation.

As lock-down measures were imposed on Hubei province in late January, numerous
foreign countries organised evacuation flights for their citizens living or travelling in
Wuhan. Taiwan wished to do the same, but was unable to execute the operation
smoothly, causing many of its nationals to become political “refugees”. The Liberty
Times lamented the emotional “tragedy” of the delay while Next TV offered a
pessimistic account of the disruptions faced by the government. But, in framing the
Taiwan government as valiant in the face of Chinese government inaction, this media
reporting has portrayed the former in a positive light and reinforced a negative
image of the Chinese Communist Party.

“Taiwan needs help”

The second section of the Taiwan media has offered a more critical perspective on
the Taiwan government’s management of COVID-19, especially its implications for
Taiwan'’s foreign relations with China. This section of the media has, on numerous
occasions, sought to undermine the notion that the government’s “mask diplomacy”
has been a success. It has also been loudly critical of the Taiwan government’s
management of nationals’ evacuation from Wuhan, rather than critical of the
Chinese Communist Party.

Taiwanese newspaper China Times published a survey on 1 April in which 81.26% of
respondents expressed disapproval with mask donations to foreign nations on the
grounds that local Taiwanese might not have enough masks to use for themselves.
Cable news channels including TVBS News and Taiwan Television (TTV) News
subsequently mocked the government’s claims with regards to the success of foreign
diplomacy through mask donations by reporting on Vietnam’s mask donations to
other countries. Taiwan had donated masks to Vietnam, but it seems that the latter
then transferred these masks to other countries like France and other European


https://www.youtube.com/watch?v=hAoYmuhoZxQ
https://www.nytimes.com/2020/02/17/world/asia/china-coronavirus-hubei-taiwan.html
https://www.youtube.com/watch?v=RD3RJn61BPI
https://www.chinatimes.com/realtimenews/20200401005996-260407?chdtv
https://www.youtube.com/watch?v=lLJw-5cIxKY&feature=youtu.be

Union countries. TTV commented that masks should be sent to overseas Taiwan
nationals instead of countries that would give them away. In June, China Television
(CTV) News reported on the opening of many European countries on 1 July, allowing
their nationals to travel to ‘safe’ countries, which did not include Taiwan. CTV
criticised the Taiwan government for what it regarded as its failure to ensure foreign
countries would recognise Taiwan as a ‘safe’ place. It stated: “if this is to go on, the
government might have to change their slogan from “Taiwan can help”, to “Taiwan

nn

needs help””.

This section of the media has also been very critical of the Taiwan government’s
actions in relation to evacuation of Taiwanese residents of Wuhan. TTV News
reported that Taiwanese residents of Wuhan expressed “deep disappointment” with
the Tsai government for making them wait a very long time for their flight home.
Chung T’ien Television (CTi) News reported complaints by direct family members of
Taiwanese nationals who hold Chinese citizenship that they had been treated as
outcasts and suffered prejudice because of the Taiwan government’s decision to ban
them from returning to Taiwan with their spouses and children.

What’s in a Name?

So different have been the narratives constructed by these two sections of the media
that they have even referred to the virus using different names.

Prior to the World Health Organisation officially naming the virus COVID-19, Taiwan
media had collectively called it “Wuhan pneumonia” (Wu han fei yan). After it did so,
the Taiwan government, the Central Epidemic Command Center and media outlets
aligned with them have continued to use the term “Wuhan pneumonia”, arguing that
it will be easier for the public to understand.

The other section of the media, however, began using the official name, COVID-19,
and shot back at those who continued to use inflammatory language. For example,
the newspaper United Daily News criticised President Tsai for being “allies in
discrimination” with US President Trump by ignoring the implied racial
discrimination and calling COVID-19, the “Wuhan pneumonia”. Similarly, cable
channel TVBS News reported a comment by former Taiwan health minister, Yeh
Ching-chuan that the Tsai administration had shown “prejudice” toward mainland
Chinese authorities.


https://www.youtube.com/watch?v=DAYeg5wCMFo
https://www.youtube.com/watch?v=DAYeg5wCMFo
https://www.youtube.com/watch?v=IihGsje8ZWE
https://www.youtube.com/watch?v=jhpaWilzAIo
https://udn.com/news/story/7338/4433516
https://udn.com/news/story/7338/4433516
https://www.youtube.com/watch?v=RSLAw-FACUA

Political division within the media sector

Underpinning these different stances within the media are fundamental differences
between the state’s two major political parties—the Kuomintang and the Democratic
Progressive Party (DPP)—and their media allies over Taiwan'’s future, especially with
regard to the question of Taiwan’s foreign relations and China.

Since transitioning from authoritarian rule to democratic rule in the 1980s, Taiwan’s
political system has been dominated by two major coalitions. The pan-Blue coalition,
which backs the Kuomintang, has typically supported a Chinese identity over a
Taiwan identity and favoured stronger diplomatic relations with mainland China.

By contrast, the pan-Green coalition, which backs the DPP—led by current President
Tsai Ing-wen—has supported Taiwan’s independence over Chinese reunification and
adopted a far more aggressive approach to relations with mainland China.

The media outlets that have elevated the competency of the Tsai government,
actively promoted the “Taiwan can help” slogan in COVI-19 discourse and
maintained use of the term “Wuhan pneumonia” have tended to support the DPP. As
mentioned above, these outlets include, but are not limited to, Formosa TV, Liberty
Times, SET TV and Next TV.

In contrast, the outlets that have sought to draw attention away from Tsai’s
successes by considering the impact on Taiwan’s relations with China, have typically
supported the KMT and harboured pro-unification sentiments. As mentioned, these
outlets include, but are also not limited to, TVBS, TTV, CTV and CTi.

The media sector of present-day Taiwan operates under a private ownership
structure. It has been recognised by Reporters Without Borders and Freedom House
as one of the highest-ranking countries in East Asia with a free press.

The status of a fully independent media system is, however, questionable given the
media’s gravitation toward distinctly political lines. Taiwan media companies have
tended to shape their narratives according to the political stance taken by the main
business owner.

For example, CTi News is a subsidiary of the China Times group, which is under the
ownership of long-time supporter of the KMT, Tsai Eng-meng. Because of this, CTi
News has had a strong leaning toward the pan-Blue coalition, and friendlier relations
with mainland China. On the other end of the spectrum, Lin Kun-hai, the Chairman


https://thediplomat.com/2018/04/despite-chinese-pressure-taiwan-keeps-its-press-free/

of Sanlih E-Television (SET) who has been long term friends with Frank Hsieh,
Taiwan’s former Premier from the DPP (2005-2006), steered his company toward
independence sentiments and the pan-Green coalition, creating a public platform
that bred anti-China sentiments.

Main media outlets in Taiwan and their
political affiliations

Media Name Year of Media type Current Owner ent Political
establishment Affiliations

Taiwan Television (TTV) 1962 Terrestrial TV Enterprise-owned Pro-KMT!
China Television Company 1969 Terrestrial TV Tsai Eng-meng (Want Pro-KMT
(CTV) Want China Times
Group)
China Times 1950 Newspaper Tsai Eng-meng (Want Pro-China
Want China Times
Group)
United Daily News (UDN) 1951 Newspaper Wang Shaw-lan Pro-KMT
Chinese Television System 1971 Terrestrial TV TBS (DPP)? Pro-DPP?
(CTS)
Liberty Times 1980 Newspaper Lin Hong-bang (The Pro-DPP
Liberty Times Group
SET TV 1993 Cable TV Enterprise-owned* Pro-DPPs5
TVBS 1995 Cable TV Enterprise-owned Pro-KMT*
Formosa TV (FTV) 1997 Terrestrial TV Enterprise-owned Pro-DPP?
(DPPY
Chung T'ien Television 1997 Cable TV Tsai Eng-meng (Want Pro-China®
(CTi) Want China Times
Group)
Taiwan Public Television 1998 Terrestrial TV TBS (DPP) Pro-DPPY
(PTS)
Apple Daily 2003 Newspaper Enterprise-owned Anti-CCP*
Next TV 2009 Cable TV Lien Tai-sheng (ERA Anti-CCP
Communications)

In Taiwan politics, the main dividing line is drawn along relations with China. In its
reporting of the COVID-19 pandemic, Taiwan media has shown its political bias and,
in this sense, it has been about more than simply the immediate challenges posed by
the pandemic but has constituted something of a proxy war over fundamental issues
to do with the future of Taiwan.

Image: President Tsai Ing-wen visits a mask factory, March 2020. Credit:
Prachatai/Flickr.

Footnotes:

1. Huang, C.L., 2009. The changing roles of the media in Taiwan’s democratization
process. Brookings Institution Center for Northeast Asian Policy Studies.

2. Hsu, C., 2014. The Construction of National Identity in Taiwan’s Media,
1896-2012. BRILL. Leiden. p.78 (footnote 70).

3. Ibid., 78 (footnote 70).


https://thediplomat.com/2020/04/no-taiwans-president-isnt-pro-independence/
https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

4. Tbid., 202-203.

5. Ibid., 202-203.

6. Ibid., 149-150.

7. Romano, A. and Bromley, M., 2009. Journalism And Democracy In Asia. London:
Routledge, p.140.

8. Hsu 2014, 198.

9. Ibid., 155.

10. Milan Fitera, J., 2019. Public service broadcasting in Taiwan: cultural issues and
national identity conveyed in documentaries. Church, Communication and Culture,
4(2), p.185.

11. Hsu 2014, 189-190



