
The 2019 Australian federal
election on WeChat Official
Accounts: Right-wing dominance
and disinformation
“It’s terrible! These people committed suicide after the Australian election!”

“The Australian election took a surprising turn! House prices are escalating! It will
affect Chinese people’s lives in these ways…”

“After the election, tens of thousands of Australians are preparing to escape! ‘We
can’t stay in Australia anymore!’ Some have submitted immigration applications to
other countries!”

Headlines  like  these—sensational,  conspiratorial,  demonstrably  misleading  and
intentionally ambiguous—characterise the coverage of the 2019 Australian federal
election on WeChat, a Chinese app used for messaging and socialising, among other
things.

Such articles, produced by WeChat Official Accounts and circulated on the platform,
mostly originated from news-focused accounts operated by individual bloggers or
small-to-medium media organisations,  and are based on translations of  selective
Australian media coverage. These striking headlines may not be fully representative
of the prevailing discourse of Chinese-language news media in Australia, but they
merit our attention as a window into the kind of information circulated in this ethnic
mediasphere.

The articles were overwhelmingly politically  conservative and advocated for  the
interests of the Liberal Party.

The focus of this article is not on the possibility that the Chinese Communist Party
was trying to influence the outcome of the election through WOAs. Some Australian
media have mobilised erroneous assumptions that the Chinese Communist Party
(CCP)’s  influence  was  clearly  established  and  threaded through Australia-based
news-focused WOAs, and that the ‘interference’ of Beijing was prevalent on WeChat
during the 2019 election. Our research suggests, on the contrary, that the CCP did

https://melbourneasiareview.edu.au/the-2019-australian-federal-election-on-wechat-official-accounts-right-wing-dominance-and-disinformation/
https://melbourneasiareview.edu.au/the-2019-australian-federal-election-on-wechat-official-accounts-right-wing-dominance-and-disinformation/
https://melbourneasiareview.edu.au/the-2019-australian-federal-election-on-wechat-official-accounts-right-wing-dominance-and-disinformation/
https://melbourneasiareview.edu.au/the-2019-australian-federal-election-on-wechat-official-accounts-right-wing-dominance-and-disinformation/
https://johnmenadue.com/wanning-sun-and-haiqing-yu-wechat-the-federal-election-and-the-danger-of-insinuative-journalism/
https://www.smh.com.au/politics/federal/warning-wechat-could-spread-chinese-propaganda-during-federal-election-20190118-p50s90.html


not demonstrate complete or direct political control over such accounts at that time.
In fact, the political opinions espoused in the widely read and locally influential
accounts we studied tended to directly counter those published by CCP affiliated
WOAs during the election campaign.

What we looked at
To investigate the content mobilised during the May 18 2019 Australian federal
election  ,  we  collected  318  election-related  articles  published  on  WeChat  from
February to May in 2019 and analysed their content. Our sample was produced by
inputting a series of key search terms in Mandarin on the platform, which included
‘Australian federal election (澳洲大选, 澳大利亚联邦大选 or 澳大利亚大选)’, ‘Liberal
party of Australia (自由党or 自由党联盟)’, and ‘Australian Labor Party (工党 or 澳大利

亚工党)’.  Based on qualitative content  analysis  of  the sample that  this  targeted
search generated, we found that the articles were largely produced by means of free
(rather than formal, direct) translation from mainstream Australian media including
The Australian, ABC, Financial Review, and Sydney Morning Herald, but embellished
with their own editorial spin.

WeChat and WeChat Official Accounts
WeChat (Weixin) is a social media service that was developed by Tencent Holdings
Ltd. in Shenzhen, China in October 2010. It has since become the primary digital
communication platform of Mandarin-speaking communities globally. People use it
for diverse purposes, ranging from daily messaging and content publication and
consumption  to  financial  transactions,  e-commerce,  travel,  and  public  health
promotion. In 2020,  WeChat was reported to have more than 1.2 billion monthly
active users.

WeChat Official Accounts (hereafter WOAs), also known as WeChat Subscription
Accounts  or  WeChat  Public  Platforms,  perform  an  important  information
dissemination function.  WOAs appear on a WeChat user’s app in the form of a
subscription folder where users can click through, read and respond to the articles
published by the subscribed accounts. The function has the capacity to generate and
circulate information and news stories among groups of subscribers both locally and
transnationally.  WOAs operate  somewhat  independently  of  the WeChat  platform
financially, and their revenue comes principally from advertising. Editors, journalists
and  stringers  are  employed  by  WOAs  at  the  local  level  without  any  direct

https://www.statista.com/statistics/1062449/china-leading-messaging-apps-monthly-active-users/


employment relationship with WeChat or Tencent. Many WOAs work with Australian
advertisers and content producers located in Australia.

WOAs, news consumption and Australia’s
Chinese diaspora
In Australia, various individuals and groups, including individual bloggers, Chinese
students, conventional Chinese-language media organisations and Chinese business
entities, have gravitated to the scalable functionality of WOAs and their low barrier
to entry, making WeChat increasingly central to news production, circulation and
consumption in Chinese diasporic communities. In this context, local news-focused
WOAs—a particular genre of WOAs that predominantly engage in the production,
reproduction  and  circulation  of  local  current  affairs—have  been  established  in
significant numbers within the platform. They are characterised by their capacity to
provide  news  stories  for  Chinese  migrant  communities  by  appropriating  and
interpreting news content from Australian English-language media.

In 2018,  a  report  on the news consumption habits  of  522 Chinese migrants  in
Australia found that 60.3 percent named WeChat Official Accounts as their primary
news and information source. Since WeChat content is overwhelmingly in Chinese, it
is  reasonable to suggest that linguistic  and ideological  proximity are significant
factors in the media consumption practices of Chinese migrants. Especially for the
first generation of migrant young people including Chinese international students
and graduates who later settle down in the country, news-focused WOAs are often a
preferable information source than news provided by Australian English-language
media. The unfamiliarity of the English language and the strong ideological contrast
in  how  China  and  Chinese  people  are  represented  tend  to  deter  young  first-
generation Chinese migrants from Australian media.

Although operating in Australia, these news-focused WOAs sit somewhere between
national  and transnational  mediaspheres:  between traditional  Australian Chinese
ethnic media and a digital communication platform developed in and regulated from
China. The operations of these media organisations are subject to Beijing’s oversight
and China’s national jurisdiction. They are often able to dodge Australian media
regulatory frameworks due to the language barrier.

WeChat offers opportunities to business and commerce in Australia, but it has been
subject  to  constant  speculation  and  interrogation  by  various  commentators  in

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1329878X20932356
https://theconversation.com/how-australias-mandarin-speakers-get-their-news-106917
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01419870.2018.1560110


Australian dominant national media since 2016. Concerns have been raised by some
commentators about whether WeChat is channelling China’s ideological influence in
Australia. In February 2019, intensified attention was drawn to the platform when
Australian leaders increased their use of WeChat as a means to engage with Chinese
migrant voters. In connection with this, the ABC reported on concerns related to the
use of WeChat by senior Australian politicians and suspicions about some politicians’
affiliations with the Chinese Communist Party (CCP). In 2020, the debate about
WeChat revealed the deepening divide between China and the West, and Australia
specifically.  This  has  not  just  been  restricted  to  talk;  in  fact,  the  Australian
government has made the platform subject to official security inquires and even
potential  sanctions.  This  context  underscores  the  timeliness  of  investigating
WeChat’s influence in Australian political processes, and the extent to which locally
produced WeChat content actually squares (or not) with the CCP’s political line.

Translating the 2019 Australian federal
election
In assessing how the 2019 Australian federal election was represented on WeChat,
we manually collected articles published across Australia-based WOAs between early
February and late May 2019. The timeframe was informed by the date when the two
major political  party leaders,  Bill  Shorten and Scott  Morrison,  representing the
centre-left  Australian  Labor  Party  and  the  right-wing  Liberal-National  Coalition
respectively, commenced their engagement with Chinese migrant voters on WeChat.

We found that four categories of WOAs—news-focused media enterprises, business
entities,  Christian  social  groups  and  Australian  politicians—were  involved  in
representing political campaigns for the election. These WOAs translated English
media content, relevant policy proposals and election materials into Mandarin and
published them on WeChat, accompanied by their own commentaries.

Significantly, Australian commentators often assume that WOAs simply parrot the
party line of the CCP. However, our research indicates this is not the case. The CCP-
affiliated Chinese-based commercial WOA Tiexue Junshi whose publications focus on
military and international relations mocked Prime Minister Morrison and Australia
during the campaign; whereas the articles in our sample collected from Australian-
based news-focused WOAs overwhelmingly  promoted the interest  of  the Liberal
Party. This further highlights the fact that news-focused WOAs form a space filled

https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/beijings-control-over-chinese-language-media-more-pressing-fairfax-china-daily
https://www.abc.net.au/news/2019-04-19/wechats-new-role-in-australian-politics-raises-questions/11031878
https://www.policyforum.net/is-concern-about-chinas-digital-footprint-warranted/
https://www.smh.com.au/politics/federal/tiktok-wechat-to-face-australian-social-media-security-investigation-20200717-p55d3y.html
https://wemp.app/posts/932dc07f-9955-4591-adf8-3641dd9b3d89?utm_source=latest-posts


with ideological complexities and merit more nuanced understanding.

Despite  WeChat’s  clearly  stated  policy  of  not  selling  or  accepting  political
advertisements  on  its  platform,  articles  sampled  included  both  paid  political
advertisements and directly translated content from the Liberal Party website, in
addition to election-related material from national media including The Australian,
ABC,  Financial  Review,  and  Sydney  Morning  Herald.  Two of  the  most  popular
accounts,  Australian  Red  Scarf  and  Melbourne  WeLife,  ran  paid  political
advertisements from the Liberal Party. These were distinguished from translated
news by the note “materials provided by Liberal Party” at the end of the articles. The
party’s small-scale investment in WOA advertisements seemed to represent a new
experiment in  its  electoral  campaign in the interest  of  influencing the votes of
Mandarin-speaking communities.

The political advertisements published by these two influential accounts were later
circulated by other WOAs with less influence and popularity. However, we should
not assume that all of the accounts or media workers involved were necessarily
formally aligned with the Liberal Party. For most news-focused WOAs in Australia,
the commercial imperative is the priority. Being associated with one of the dominant
political  parties  might  be  thought  to  increase  accounts’  credibility  among both
readers  and  other  Chinese-language  media  organisations,  and  thereby  further
consolidate the accounts’ ability to attract the advertisers that financially sustain
their daily operations.

Aside from the Liberal Party political advertisements, WOAs’ selection of election
issues perceived to  be at  the centre of  migrants’  concern also demonstrated a
tendency  toward  homogenisation  around  topics  that  reflect  the  overwhelmingly
middle-class  character  of  recent  cohorts  of  Chinese  skilled  migrants.  Issues
canvassed clustered around immigration and education policies, property investment
and finance, updates on electoral campaigns and results, predictions about China-
Australia relations, and politicians from pan-Chinese backgrounds and their role in
Australian politics.

 The WOAs we analysed may be described as being saturated with conservative
content  supporting  the  LNP,  which  then  evolved  into  rampant  disinformation
through  editorial  crafting  that  seemed  designed  to  fuel  fear  and  panic  in  the
interests of generating clicks. In the context of news-focused WOAs, translation is
not a process of direct correspondence between linguistic terms, from one English
word  to  one  Mandarin  character.  Rather,  it  is  an  editorial  practice  that  often

https://election.ctvnews.ca/truth-tracker-are-political-posts-on-wechat-in-violation-of-canada-s-election-laws-1.4641460


involves distortion and displacement of meaning and connotation, and ideological
shaping  and  reinvention.  For  example,  a  homophobic  education-related  scare
campaign published by the Ziyou Xi’ao (content in Mandarin) news-focused WOA
falsely claimed that the Labor Party-endorsed Safe Schools program would teach
students  how to  have homosexual  intercourse and thus  ‘wreck the morality’  of
Australian society. The content was framed in a crudely threatening way that implied
that  the  to-be-introduced  educational  plan  would  ‘emasculate’  children.  This
disinformation was initially posted in 2017 and then recirculated in 2019 among
WeChat groups to support the Liberal Party in the lead-up to the federal election. It
was  revealed  that  Liberal  candidate  Gladys  Liu  proactively  encouraged  her
supporters  to  spread  this  disinformation  within  WeChat  groups.

Another  example  relating  to  the  immigration  scheme framed the  Labor  Party’s
asylum seeker  policy  in  frankly  Islamophobic  and  racist  terms.  It  was  initially
published in news-focused WOAs, and subsequently deleted but taken up within
group  chats  in  the  form of  screenshots,  inviting  panic  within  Chinese  migrant
communities over crime and security issues.

This points to a tactic prevalent among WOAs: to gain clicks, some accounts publish
fake  news  but  delete  the  articles  before  they  can  be  reported  for  spreading
disinformation, which could lead to account suspension by platform administration in
China. Some WOAs use this strategy to navigate between the commercial imperative
of reader clicks and the platform’s regulatory oversight.

While we therefore couldn’t track down the original source of all of these stories, our
observation of the electoral campaigns on WeChat demonstrated that disinformation
was being curated and disseminated public accounts as well as by individual WeChat
users spreading such stories within WeChat groups. While the scope of our enquiry
was  limited  to  WeChat  itself,  such fake  news can also  be  circulated  via  other
transnational  Chinese-language media  platforms like  Weibo,  Zhihu and Douban,
contributing to an overall atmosphere of apprehension that serves the interests of
conservative political parties.

Six Chinese media organisations in our samples including JuAo Media, Australian
First Media, New OZ Group, OBQ Australia, Huayou and South Australia BBS also
actively engaged in covering electoral campaigns conducted by Liberal MP Gladys
Liu (member for Chisholm) and George Hua, who ran for the seat of Hotham). Their
partisan WeChat articles manifested in the form of pro-Liberal news reporting that
made it difficult for readers to identify the provenance of the content. While these

https://www.aoweibang.com/view/36670486/
https://www.abc.net.au/news/2019-05-17/liberal-supporters-spreading-fake-news-in-hidden-chat-rooms/11121194?nw=0
https://qz.com/1614329/fake-news-on-wechat-focuses-on-the-left-in-australia-election/


articles were not necessarily directly endorsed by the party, they appeared to be
indicative  of  long-term  business  partnerships  between  Chinese  ethnic  media
organisations and politically conservative small business owners, advocating as they
did for the interests of migrant businesses.

This paper pivots from existing research on the 2019 election campaign on social
media that has tended to focus on Anglo communities and Western media platforms,
to redirect our attention toward overlooked instances of political representation on
WeChat among Chinese migrant communities in Australia. As we will elaborate more
fully in a forthcoming dedicated research article, we have identified that political
and social  conservatism, a pro-Liberal  Party stance,  and disinformation on local
political and social topics were far more prevalent than direct CCP political influence
in the WeChat public mediasphere during the 2019 Australian federal election. This
points to the fact, often lost in Australian political commentary, that the interests
and political orientations of Chinese diasporic communities may significantly diverge
from, and even run directly counter to, those of the CCP.

Authors: Fan Yang and Associate Professor Fran Martin

Image: WeChat messenger application icon. Credit: BigTunaOnline/Shutterstock.

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305120903441
https://scholar.google.com.au/citations?user=XVEC0CIAAAAJ&hl=en
https://findanexpert.unimelb.edu.au/profile/2095-fran-martin

